Przejdź do treści
Strona główna / System kaucyjny przyjęty w Polsce – jesteśmy gotowi!

System kaucyjny przyjęty w Polsce – jesteśmy gotowi!

System kaucyjny przyjęty w Polsce – jesteśmy gotowi!

Stało się to, na co tak długo czekali przedstawiciele branży odpadami. Rząd przyjął projekt ustawy o systemie kaucyjnym. To kamień milowy dla polskiej gospodarki cyrkularnej. 6 czerwca 2023 Rada Ministrów uchwaliła ustawę dostosowują polskie prawo do unijnej dyrektywy ws. zmniejszenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko. Co to oznacza w praktyce?

Czekają nas zmiany

Od 1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać system kaucyjny na jednorazowe butelki z tworzyw sztucznych do 3 litrów, szklane butelki wielorazowego użytku do 1,5 litra oraz metalowe puszki o pojemności do 1 litra. 

W praktyce oznacza to, że na każde objęte ustawą opakowanie z napojem, będzie nałożona kaucja. W projekcie jest mowa o 0,50 zł ale dokładnie doprecyzuje to rozporządzenie. Zatem, zapłacimy więcej i aby odzyskać wpłaconą kaucję, należy oddać opakowanie do punktu zbiórki.

Handel w gotowości

Filarem systemu kaucyjnego są punkty handlowe, które przejmą na siebie ciężar zbiórek opakowań kaucyjnych. Handel wie, że wdrożenie i utrzymanie skutecznego systemu kaucyjnego to wyzwanie logistyczne i finansowe. Aby być liderem w tym procesie i przygotować się do efektywnej zbiórki, niektóre sieci handlowe już prowadzą pilotaże polegające na testowaniu przepustowości, gotowości magazynowej i zasobów ludzkich do zbiórki ręcznej lub obsługi automatów.

Naszym partnerem w testach jest m.in. Żabka, prowadząca pilotaż w Bydgoszczy. Nasze recomaty testowane są również przez sieć sklepów Rossmann w Łodzi.

Nakrętki jako element gospodarki cyrkularnej

Opakowania muszą być oddane z nakrętką – unijne prawo jasno definiuje ten wymóg. Mówi o tym dyrektywa SUP, zgodnie z którą od połowy 2024 roku wszystkie nakrętki plastikowe w całej Unii Europejskiej powinny być fabrycznie przytwierdzone do opakowania od napoju i w taki sposób trafiały do recyklerów.

Punkty w aplikacji zamiast nakrętek

Niestety, oznacza to również koniec zbiórek charytatywnych do specjalnych pojemników „serc”, w które tak chętnie angażowało się społeczeństwo, wspomagając wiele zbiórek. Alternatywą w przyszłości mogą być akcje przekazania kaucji na cele charytatywne, o ile takie założenia zostaną przyjęte w Polsce. Recomaty pracują z aplikacją RecomApp, która umożliwia zbieranie punktów na indywidualnych kontach, a także przekazywanie ich innym użytkownikom, np. poprzez zasilanie konta fundacji i przekazanie kaucji.

Jaki powinien być system kaucyjny?

Powszechny, czyli dostępny dla wszystkich, nawet poza godzinami otwarcia sklepów.

Zewnętrzne recomaty R3 to odpowiedź na te potrzeby – urządzenia doskonale sprawdzają się w warunkach zewnętrznych, są odporne na czynniki atmosferyczne i mogą działać całodobowo. Dzięki temu możemy oddawać nasze opakowania w każdym miejscu i o każdej porze dnia: wracając z nocnej podroży, wychodząc na spacer z psem czy odbierając przesyłkę z automatu paczkowego.

Co więcej, system kaucyjny będzie miał formę bezparagonową, co uwalnia nas z konieczności zachowania dokumentu zakupu oraz oddawania opakowań tam, gdzie zostały zakupione. To bardzo dobra decyzja.

Spójny, czyli w każdym regionie Polski jednakowy lub przynajmniej ze zunifikowanymi oznaczeniami dotyczącymi miejsc i sposobów zwrotu.

Wydajny. Najważniejsze to prężnie działający system, czyli osobne punkty na zbiórki ręczne, co pozwoli uniknąć straty czasu w oczekiwaniu na transakcje, a także zabezpieczy sanitarnie ten proces. W przypadku automatów kluczowym aspektem będzie zapewnienie osób do obsługi i opróżniania pojemników na czas, co pozwoli na efektywny proces zbiórki.

Mimo że recomaty to urządzenia bezobsługowe i zgniatając opakowania, zmniejszają ich objętość o 80%, należy pamiętać, że do obowiązków sklepu, będzie należało opróżnianie pojemników i ich magazynowanie.

Jesteśmy gotowi!

Z naszymi recomatami jesteśmy gotowi na wspieranie sytemu kaucyjnego. Dotychczasowe realizacje w wielu obszarach naszego kraju, a także liczne współprace z dużymi brandami oraz instytucjami jasno wskazują, że społeczeństwo również było gotowe na takie zmiany, zanim weszły one w życie jako ustawa.